Nuvarande titeln på exjobbet

Att läsa brandspår i skogslandskapet:

olika underlag för att förstå naturlandskapets branddynamik

Reading signs of forest fire:

different sources to understand natural fire dynamic.







Intressant va? /=


snart ett år sen..

ARBETSPLAN FÖR EXAMENSARBETE PÅ SKOGSMÄSTARSKOLAN

Namn:

Anders Dahlberg

Personnummer:

19820727-xxxx

Telefon:

070 – 39 22 049

E-post:

[email protected]

Nivå:

C

 

Precisera arbetets syfte. Varför ska det göras? Vilka problem ska det ge svar på?

 

Branden har en fundamental roll i merparten av våra skogars ekologi, en roll som nästan totalt försvunnit i och med framväxandet av ett industriellt skogsbruk. Detta medför att såväl direkt brandberoende arter försvinner eller minskar som att skogens markförhållanden och struktur, inkluderande variabler som trädslagssammansättning, åldersfördelning, öppenhet och död ved, förändras. Indirekt påverkar detta många hotade arter negativt eftersom brandpräglad skog utgör optimala miljöer för en mängd arter som är beroende av tunna humustäcken, mer basiska markförhållanden, höga tätheter av död ved, öppnare och flerskiktad skog, samt boreal lövskog.

Det senaste decenniets omfattande naturvårdsbränning och skydd av spontant brunna områden har förmått gynna vissa spridningsstarka arter såsom direkt brandberoende insekter och svampar. Dessutom finns indikationer som visar att dessa naturvårdsbränningar kan vara viktiga för vissa arter som är beroende av färsk död ved (hackspettar) och höga tätheter av solexponerad död ved (vedinsekter och vedsvampar). Ett medvetet återskapande av en brandpräglad skogsstruktur har dock ej skett alls (i skogsbruket) eller i mycket liten omfattning (i skyddade områden). Detta behov är stort och kan antas öka med tiden. Dessutom sker endast undantagsvis lokalisering av bränning till områden med kända förekomster av hotade arter. Sannolikt kräver ett mycket stort antal arter såväl restaurering av skogstillstånd som en preciserad lokalisering, helst i kombination, för att medge dessas långsiktiga överlevnad.

Därför vill jag i mitt examensarbete på Sveaskogs marker med utgångspunkt från deras målklassning av ett avrinningsområde som heter Håltjärnsbäcken (som för övrigt skall ingå i Sveaskogs ekopark i Malingsbo-Kloten och som ansluter till Hedströmmen) på ca 900 ha komplettera befintlig skogsbruksplanering med hänsyn till var det kan vara lämpligt att göra naturvårdsbränningar respektive hyggesbränningar samt problematisera dessa åtgärder utifrån ett ekonomiskt perspektiv samt utifrån en mer naturlig branddynamik.

Detta arbete kommer att utgöras av en kort litteratursammanställning om vad man idag vet om naturvårdsbränningar och hyggesbränningar tillsammans med GIS-analyser av det aktuella området samt fältarbete i form borrning och dendrologisk analys av tidigare brandfrekvens samt slutligen en skötselplan för hur man konkret kan planera för olika typer av skogsbränder inom det operativa skogsbruket.

Mitt arbete kommer således att ge både vägledning och svar på var, när, hur och slutligen hur mycket som det kan vara lämpligt att bränna inom ett område för att kunna leva upp till några av de svenska delmål som finns angivna i miljömålsarbetet med bland annat ”Levande skogar” och ”Ett rikt växt- och djurliv”.

Precisera arbetsmetoden. Hur ska problemen under syftet ges ett svar?

 

Olika typer av brand kommer att beskrivas med hjälp av en litteraturgenomgång tillsammans med en problembeskrivning av vad som behöver göras inom dagens skogslandskap när det gäller branddynamik och återskapande av brandpåverkade substrat.

För att få en uppfattning om hur ofta och med vilken omfattning det brunnit inom ett visst område (Håltjärnsbäckens avrinningsområde på ca 900 ha alt. hela Ekoparken i Malingsbo-Kloten) behöver jag göra en dendrologisk analys genom att borra ett antal trädstammar med så kallade ”brandljud” för att få en mer detaljerad uppfattning om hur ofta det tidigare brunnit i området. Jag kommer att använda olika GIS-applikationer för att visualisera var i området det troligen tidigare har brunnit tillsammans med beskrivningar över var det kan vara lämpligt att utföra olika typer av naturvårds- eller hyggesbränningar samt göra en uppskattning av vad dessa åtgärder kan komma att kosta.


Tidsplan. När ska arbetet registreras?

Period 4

När ska arbetet genomföras? Bedöm start‐ och klartdatum för följande steg.

Planering

Start

Klart

litteratursökning:

2010 mars 29

2010 april 02

Litteraturstudier:

2010 april 05

2010 april 25

Datainsamling:

2010 april 26

2010 maj 16

Skrivande, redovisning

2010 maj 17

2010 juni 04

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Det är snart ett år sen!

Saker och ting har förändrats vad det gäller mitt exjobb under året..

 


Men är det lite kallt på rummet mitt då!? ...

Men är det lite kallt på rummet mitt då!? Har just gått och lagt mig med sockar, långkalsonger och tshirt på mig. Crazy!


En liten promenad..

Jag fick igår en galen idé att jag skulle kliva upp kl 7 (på en söndag) för att gå ut och gå en bra lång sväng..

Jag hade svårt att bestämma mig för huruvida jag skulle liggar kvar i sängen eller kliva upp så jag kom inte upp ur sängen förrän halv åtta. Sen var jag seg inne, sökte grejjer, testade kombinationer av grejjer. villle gärna ha musik med mig men hittade ingen bra lösning. Så det blev utan.

Dock satte jag igång stegräknaren innan jag for, gick runt ett par hundra steg inne innan jag kom ut..

kl 09:05 klev jag ut genom förrn å satte kurs mot stan via golfbanan i Tvillingsta. Gick sen mot stan och mot Örnsköldsviks Kyrka. Där var jag bra precis en timme senare och jag misstänker att det är runt sex kilometer, jag hade iaf runt 6800 steg dit. Där ringde jag en polare - Maria - och vorde bjudd på mackor å oboy i Svartby, ca 4-5 km från stan.

På min väg dit nådde jag 10 000 stegsgränsen. Jag hängde där lite med M + M. Vi gick iväg till stallet och gick iväg på en sväng med en häst. Sen vorde jag bjudd på mat hos pärona hennes å när jag skulle gå hem så hade det blivit -19. Jag tänkte gå men det blev att jag fick skjuts till Statoil södra rondellen..

Där hade jag 19800 steg ungefär och när jag kom till rondellen i hörnett hade jag runt 23 000 steg.

Från rondellen och hem vet jag att det är bra precis en kilometer, 1000 meter.

När jag kom hem till Hörnett hade jag gått bra precis 24 000 steg.

Nu står det nästan 25000 steg på räknaren.

Om det stämmer och jag tagit uungefär samma steglängd hela dagen så har jag gått över två mil idag.

Det är två mil söderut till Bjästa. Kanske jag skulle ha testat att gå till Bjästa nån gång för att se om det stämmer med stegräknaren =P

Över och ut!
Träsleven är slut.

Fröken Johansson och Herr Woody

dsc01776 (MMS)

Fröken Johansson och Herr Woody


Paus

Ibland skulle det vart skönt att fått pausa livet lite.

Då hade jag gått tillbaka ett år och attackerat dels de släpande kurserna på ett annat sätt men även insett att allt exjobbande måste bli bortgjort så fort som möjligt..

Med de kunskaper jag har nu om hur jävla "bra" det gick hade jag gjort bort exjobbet _Innan_ jag flyttade hem till övik igen. Det var skönt att få komma hem men det dödade det lilla flyt jag hade i exjobbet.

Det ögonblick jag släppte garden hemma var startskottet för dekadensen och framförallt stagnationen av mitt exjobb. Efter det har det inte gått ett tecken framåt..

De släpande kurserna önskar jag ur världen mer än allt annat men jag tycks oförmögen att lägga energi i den frågan, att engagera mig i något som känns jobbigt har aldrig varit en bra sida hos mig. Det blir oftast att jag vid minsta motgång lägger ner allt.

Förra vårterminen var den absolut bästa terminen på alla de fyra år jag läst någon skoglig utbildning, den sammanhållningen som var på Magasinet där jag bodde var inte av denna värld. Ett i det närmaste magnifikt minne som jag kommer att bära med mig till dödsbädden.

En gammal favorit! :D


Uranium... BOMBS!

Spongebob:
F is for friends who do stuff together,
U is for you and me,
N is for anywhere or anytime at all down here in the deep blue sea
"now you try it"(to plankton)

Plankton:
F is for fire that burns down the whole town!
U is for uranium..... bombs
N is for no suvivors when you're.....

Spongebob:
Plankton! That's not what fun is all about! Now, do it like this.
F is friends that do stuff to-...

Plankton:
NEVER!!! That's completely idiotic.

Spongebob:
Here, let me help you,
F is for friends who do stuff together,
U is for you and me,
Try it!

Plankton:
N is for anywhere and any time at all,
Down here in the deep blue sea.

Plankton: I don't understand this, I fell all tingly inside. Should we stop?

Spongebob: No! That's how you're supposed to feel!

Plankton: Well I like it, lets do it again!

Spongebob:OK

Spongebob and Plankton:
F is for frolic through all the flowers
U is for ukelele
N is for nose pickin, sharin gum and sand lickin
Down here with my best buddy!

Ha ha ha ha ha ha, ha ha ha ha ha ha, ha ha ha ha ha ha ha,
Ha ha ha ha ha ha, ha ha ha ha ha ha, ha ha ha ha ha ha ha.

http://www.youtube.com/watch?v=OSgM5BOtecc&playnext=1&list=PL98EC93A7FB5E7085

Anders jätteviktiga anteckningar 10 feb kl...

Anders jätteviktiga anteckningar 10 feb klockan 14:03. Hoppsan! En oväntad halvsöt uppstötning med smak av pulverkaffe, mörk sirap och med en svag touch av kanel. Spännande liv man har ibland.


När Fantomen spelar fotboll står bandarern...

När Fantomen spelar fotboll står bandarerna stilla. Gammalt djungelordspråk.


Lill-Sprillen.

dsc01753 (MMS)

Lill-Sprillen.


Hejhej! Länge sen jag skrev något vettigt ...

Hejhej! Länge sen jag skrev något vettigt i den här bloggen. Eller korrektion: Länge sen jag skrev något överhuvudtaget.. Livet tuffar på och jag mår bra. På minussidan finns släpande kurser, oavklarat exjobb och osäkerhet huruvida man ska hinna få bort de kurserna innan man får nåt jobb. Har varit på några intervjuer. Hade en telefonintervju härom veckan. De ringde sen och menade på att de inte hittat exakt den kompetens de sökte. De skulle ha interna samtal och gå igenom de som sökt jobbet en gång till och se vem som passar bäst. Är inte helt ute ur leken än med andra ord (= Hade tänkt göra någon sammanfattning av mitt år som de flesta gjort på sin blogg. Men då det är Februari nu känns det nästan bara dumt, bara för sent. Jag skriver avslutningsvis som vanligt: Jag ska börja skriva oftare i den här bloggen. =P