Naturvårdsinriktad skogskötsel.



Nu kurs imorgon. Spännande värre.



SH0067 Naturvårdsinriktad skogsskötsel, 7,5hp

Silviculture for Timber Production and Biodiversity

Kursen ges i Jägmästarprogrammet (antagna före 1 juli 2007), Skogliga magisterprogrammet, Skogsmästarprogrammet (antagna före 1 juli 2007), Skogsmästarprogrammet och Skogligt magisterprogram/Jägmästarprogrammet Öppen ingång

Kursplanen fastställd: 2 juni 2008
Ämnen: Skogshushållning/Biologi
Nivå och fördjupning: Avancerad D
Betygsskala: 5 / 4 / 3 / U

Förkunskapskrav
Kunskaper motsvarande Biologi 60hp (40p AB-nivå) eller Skogshushållning 60hp (40p AB-nivå) eller 2 års studier på skogsmästarprogrammet.

Mål
Huvudsyftet med kursen är att studenterna i sin framtida yrkesroll kan medverka i förverkligandet av en kostnadseffektiv naturvård. Studenterna skall efter genomförd kurs ha fördjupade kunskaper om metoder för hur man bedriver ett uthålligt skogsbruk med bibehållen hög biologisk mångfald och kunna argumentera för detta. Det innebär att studenterna skall kunna:
- förklara de skogsbruksrelaterade naturvårdsproblem som finns i Sverige idag, och dess bakomliggande orsaker
- ange olika metoder för att lösa dessa naturvårdsproblem
- klargöra betydelsen av dessa metoder och utvärdera dess effekter på den biologiska mångfalden, skogsproduktion och skogsekonomi
- omsätta ovanstående kunskaper i praktiskt naturvårdsarbete där krav ställs på syntestänkande och förmåga att förutsäga utfallet av olika åtgärder på både kort och lång sikt
- både skriftligt och muntligt presentera och sammanfatta problem inom praktisk naturvård utifrån vetenskaplig litteratur

Innehåll
Kursen är inriktad mot svenska förhållanden. För att kunna ge studenterna en helhetssyn på den skoglig naturvården syntetiseras olika delmoment som t ex naturskogens ekologi, naturvårdsbiologi, ekonomi och skogsproduktion. Kursen bygger på litteraturstudier, kompletterade med litteratur- och forskarseminarier med forskare inom aktuella kursavsnitt, samt exkursioner och övningar.

Genomförande
Schemalagda aktiviteter
Föreläsningar ca 20 tim
Seminarier ca 15 tim (obligatoriskt)
Övningar ca 55 tim (obligatoriskt)
Exkursioner ca 25 tim (obligatoriskt)
Gruppaktiviteter utanför schemalagd tid
Projektarbete i grupp ca 35 tim
Övningsuppgifter ca 10 tim
Självstudier
Litteraturstudier ca 20 tim
Förberedelser inför seminarier och redovisningar ca 20 tim
Summa ca 200 tim

Litteratur
Gemensam kurslitteratur fastställs av nämnden/motsvarande och redovisas i bilaga till kursplanen. Aktuell information om gemensam kurslitteratur ska finnas tillgänglig senast åtta (8) veckor före kursstart.

Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Litteraturdiskussion, övningar, individuell uppsats och presentation, samt muntlig och skriftlig grupptentamen kring aktuella natuvårdsproblem. För godkänt fordras deltagande i seminarier samt godkända övningar, uppsats och grupptentamina.

Övriga upplysningar
Sökning i vetenskaplig litteratur, träning i vetenskapligt skrivsätt samt muntliga framträdanden och samarbete i grupp är centrala moment.

Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel

Ort
Umeå


Kompletterande uppgifter
Fastställd av: Programkommitté skog och mark
Biologiområde: Ekologi
Ersatter: SH4045; SH0010


Hej

Denna kurs ger dig det senaste inom praktisk naturvård i skogsbruket samt en djupare förståelse för de bakomliggande vetenskapliga argumenten för olika åtgärder. Kursen har en stark anknytning till den praktiska naturvården och du kommer att få se och uppleva mycket ute i de västerbottniska skogarna och träffa många intressanta personer från myndigheter, bolag och privata skogsägare.  

Kursen bygger mycket på deltagande i exkursioner och övningar liksom på presentationer från studentarbeten individuellt och i grupp. Nytt för i år är att vi under torsdag fredag 3-4 september kommer att ha en övernattning i Norrbäck (mellan Lycksele och Vilhelmina) med två heldagar i skogen.  Kursboken "Skogsdynamik, och arters bevarande" av Niklasson och Nilsson finns att köpa vid kursstart för 400 kr. Några exemplar finns på också kursbiblioteket.

Ni som har valt den här kursen har fem intesiva veckor framför er. Men vi törs lova att de som engagerar sig i kursen kommer att få mycket tillbaka.

Vi ses!

Per och Henrik



Booom!

Där kom verkligheten i fatt mig igen.
Upplyste mig om att jag minsann kommer att få det lite jobbigt i höst.
Inget studiebidrag.

Hösten kommer bli tuff, kommer inte finnas tid för att göra omtentor i nåt annat ämne..

Att jag aldrig lär mig? Jag har enbart mig själv att skylla.

Apropå vägsalt

1922 hade 60 000 hushåll i USA radio.

1924 var den siffran över 3,5 miljoner.

Ibland

Ibland behövs det bara ett samtal för att förflyttas i tiden, i tanken.

Till en annan plats och en annan tid. En bättre plats i en bättre tid.

Ibland behövs det bara ett samtal för att rädda en hel dag.

Snillen spekulerar.

Gurgel (Erik) och jag (Anders) funderade via sms runt kl 00-01-snåret:


G: -Vet du hur lång tid det tar för en sköldpadda att vandra jorden runt?

A: -Hmm. I öst-västlig eller nord-sydlig riktning?

G: - Sydväst-Nordöst

A: -Hmm. Det var värre. Då har jag inte en blekaste. Tre år?

G: -Ja, minst. Jag tror närmare fyra år.

A: - Beror på hur simkunniga de är åxå.

G: -Tanken var att dom skulle vandra och inte simma :)

A: -Hmm. Just. My bad. Blir nog svårare att komma över mellan Amerika och Asien. Eller från Australien, Mikronesien till Amerikatt.

G: -Är man en sköldpadda så kan man ju rida på en annan sköldpadda över vatten :)

A: - Hmm. Skulle han inte trampa? Då åker han ju på en annan. Frågan måste nog neutraliseras till hur lång tid det skulle ta för en sköldpadda att åka luftballong jorden runt =P

G: -Sköldpaddan kan ju "gå på stället" medans kompisen sköter hårdgörat.

A: -Ah. Just. Den andra trampar vatten och han på stället ja. Ja det måste vara godkänt. Eller att han går på en val.

G: -Det är ju också en valmöjlighet.

A: - Precis. Eller att den går på botten med dykutrustning. Det är ett bottenalternativ.

G: -Eller att en åker på en bår, men det är så sjukt.

A: -Ja. Eller på ett isberg. Det vore toppen.

G: -Haha iskallt

A: -Den kan ju åka på en säl. Men det lär säl(l)an hända.

G: -Det går fortare med ungarna, för dom kutar.

A:- Ja precis. Vidare kan man nog tänka sig en Elefant skulle kunna vara ett färdmedel. Ström(mar) finns det ju i havet. (liiiite mer långsökt)

G: -Ja dom get(t) fråge fåra om dom får först

A: -Jag säger såhär: att tro att han skulle kunna ta en tupp över vattnet vore riktigt galet.

A: - Kanske skicka dem som flaskpost. Men det måste vara korkat.


G: -Ja, eller en Jessica Albatross.

A: -Oj, ja det vore något det *dregel*. Hmm. Man kan ju stapla kreatur på höjden och då går han på deras ryggar.. Men det behövs ko-lossalt många djur..