-

"Och strukna i avdelning häst är nummer ett.."

Att vara eller inte vara..

"Det är frågan, Vad är svaret?"

Hamlet.

Orden är så utnötta nu så själva innebörden är borta.

Om man smakar lite på orden hittar man en undermening. - Självmord

Självmord nuförtiden innebär samma sak som om man dött av naturliga skäl eller om någon blivit tagen av daga.

För inte såå länge sen var självmord ett enormt tabu.

Man straffade självmördare, inte fysiskt, men andligt.

De blev inte begravna på kyrkogården, fick inte vila i vigd jord, fick inga begravningsritualer alls utan begravdes  utan utanför kyrkogården.
Själen blev därigenom för alltid fördömd och förvisad från himmelriket.
Men om man ska hårddra det så led ju inte de döda av det, det var ju deras efterlevande som fick dras med skammen.

Inom litteraturen har man behandlat sin beskärda del av självmördare och Shakespeares Hamlet är kanske det mest kända exemplet vid sidan av Goethes unge Werter.

När "Den unge Werters lidanden" utgavs sägs en våg av självmord ha sköljt över unga män som likt sin idol tog sitt liv. Det är säkert inte sant, en ren överdrift men det underliga i det här sammanhanget är att det överhuvudtaget uppstått ett rykte.

Nu spårade jag ur lite, vad jag eg tänkte skriva var "..att vara eller inte vara med i A-kassan som student.."

Det är ju apdyrt men om man inte orkar med utbildningen av nån anledning så har man nåt att falla tillbaka på iaf..


Inte många veckor kvar till skolan börjar nu, känns som om billjudet blir bara bättre och bättre för var dag som går :(

Börjar få jäkligt ont om stålars, försäkringspengarna från tysklandsfadäsen låter vänta på sig..

Nu är det ju ingen som läser den här bloggen men det känns bra å få skriva av sig lite bara :)

Urkult 2007



Jag fick lite olika saker på min födelsedag den 27:e Juli.

Den bästa av dem var den jag fick av Linda Erik och Ida; Biljett till Urkult.

Jag känner mig så dum som inte hade råd med egen mat åsådär och jag är glad att Linda och Erik var där men jag kände mig som en snyltare som åt av andras grejer hela tiden bara :( Jag är storbjudd av mig, generös, men storbjudd.

Urkult i övrigt var heelt ok, jag visste inte vad jag skulle förvänta mig så det var rent av lite spännande nästan :)

Det var mkt olika hmm folkslag där :) folk med Dreads, folk utan dreads, folk med utsvängda byxor, män med kjol, folk som "såg ut som folk", folk som var där för att de var nyfikna och folk som var där för att träffa sina vänner.

mkt blandat med andra ord.

Musiken är lite speciell på Urkult, det är ju mer åt Världsmusikshållet eg men det svänger det med må jag säga :)

Citerar från urkults hemsida

"Festivalens folk- och världsmusikprägel har självklart sina rötter i det internationella perspektivet. Möten mellan skilda kulturer ger oss möjligheter till fantastiska upplevelser, och bidrar till att skapa förståelse över kulturgränser. Människor "blandas" idag, man reser, studerar och immigrerar till andra länder. På samma sätt "blandas" även kulturerna. Musik skapas och utvecklas idag ofta med ingredienser från flera genrer. Det traditionella blandas med det moderna, afrikanskt med svenskt osv. Denna musik kallas ibland världsmusik."

Får jag möjlighet åker jag dit nästa år också, helt klart!

Noch Einmal



Förbannat :(

Så var det gjort igen.

Det var alltså aldrig min mening att göra dig illa.

Jag var för impulsiv för en gångs skull.

Jag sade att jag skulle släppa greppet, men jag gjorde nog aldrig det :(

Jag ber än en gång om ursäkt för att jag är en sån idiot.

Det är lika bäst att det blir såhär.

Förlåt!