Rättning

Det _här_ blir det sista inlägget från Skinnskatteberg

Jag missade tåget =(!!!!

Var lite som att livsanden ryckts ur en totalt (och blev ersatt med en demon), som tur var räddade en internetöverföring mitt ekonomiska lågvatten och jag kunde boka en ny resa.

Nu är jag på väg igen iaf.

Pip och tut.
det här är Träsleven som loggar ut =P

Finalen

Sådärja. Nu är det slut på skolan för i år (=

Imorgon klockan åtta åker jag hemöver mot det heliga Land(skap)et Ångermanland (=

I helgen var jag som sagt i Göteborg. Hälsade på en Ölandstok som jag känner där nere. En filur som är rolig och lättsam. Ölandstoken är lite av en boost för mitt självförtroende åxå, att få hänga med en sån filur lyfter upp en lite (=

Mycket ord på tyska, en del franska. Lite spanska kom in där åxå.

Que Pasa? Da donde Esta? Un mari? Ann-Marie?

Det var en bra resa. Ett bra alternativ. Inte en långhelg till i Skinnskatteberg tänkte jag och sen vet man ju inte när man får råd med resor sådär spontant annars..

Bio blev det åxå.
Låt den rätta komma in hette den och var riktigt bra (=

Så. Det här är det sista jag skriver på den här bloggen i år från Skinnskatteberg. Ska se om jag hinner ut nåt där hemma i Övik (=

Om inte: God Jul och Gott Nytt ÅR! (=

//Buuus

Gothenburg

Så slog min spontanitet till igen..

Imorgon klockan åtta lämnar jag Skinnskatteberg med destination Göteborg.

Ska hänga med en Ölandstok som jag känner där =P

Lämnar snön som kommit i Skinnskatteberg dessvärre men det blir nog värt det =P


Simma lugnt!

Da svedanja!

SCA

SCA kommer hit idag.
Om en kvart ska jag vara på skolan igen då de är här å ska informera lite om företaget, sommarjobb och om hur det är att jobba för dem..

Är lur på om man ska söka sommarjobb hos SCA kanske. Åsele eller Sollefteå är inte såå långt hemifrån.. Wilhelmina i värsta fall =P

Synd att bilen är krasslig bra /=

Nåväl. Vi får se hur det far som.

Pip å tut!

Måndag

Måndagar är aldrig mina dagar.
Då det inte hänt nåt idag blir jag orolig.. När kommer det att hända nåt istället?

Kommer jag blir påkörd av nån sladdande volvoraggare på väg till affärn?

Frågan hänger i luften.

Vad som åxå är spännande är
Bengts Julkalender (=

Nä ska knalla iväg på affärn så det blir nån frukost imorgon (=

Simma lugnt!

Men vad i helvette...

Man är ju tråkigt jävla utfryst som kok-kaffe-drickare då!!!

Fan man gå på affärn å det är 30 sorters kaffe där. "Verkar lovande" tänker man.

Två sorters kokkaffe finns det då...

Man dricker det godaste kaffet men det finns som inget extra speciellt att köpa..

Julkaffe tex. Det brukar vara gott. Men finns det som kok-kaffe? NEJ!!!!

Jäkla skitland, det här med att koka kaffet är en svensk tradition.. Sen kollar man på de som säljer kaffe. Tex Zoegas. Har de kokkaffe? nej. Löfbergs Lila? jodå, en sorts kokkaffe..

Kok-kaffe är en norrländsk grej har jag märkt.

Alla sydlänningar jag träffat finner det i det närmaste exotiskt med kokkaffe.

Kok-kaffe är på väg ned i landet medans det förbannade filterkaffet i elbryggare är på väg norrut..

När jag åker ned efter nyår ska jag ta med mig kaffefat och börja dricka kaffe på fat. Det dracks när jag var liten men numera är det ingen som gör det längre..

Kaffe på bit? Nix, ingen som hajjar till..

Jag var tvungen att få vräka ur mig min futila protest, min halvdeprimerade ångestfyllda reaktion på det hopplösa läget som kokkaffedrickare i dagens Sverige.

Samma sak som om man blir sugen på en Portello. Det finns inte söder om stockholm. Synd då den är faktiskt inte alls dum.

En sjuk sak på tall om den var en gång när jag å Far min var ute å åkte skidor hemma i hemkommun..

Vi var nån mil hemifrån när jag blev så förbannat törstig. Jag tänkte högt "Om man bara hade nåt att dricka!", vi åkte vidare på skoterspåret och vad ser jag? En kork till en flaska som sticker upp ur skoterspåret!

Det visar sig vara en Portello-flaska. Helt oöppnad! Kall och god då den legat i snön! Jag drack mig otörstig och färden kunde fortsätta.. Sånt händer bara inte (= Sjukt nånting!!! (=

Nåväl.

Pip å tut, Anders Signar ut..

Ljuset i tunneln

Ja! (=

Ljuset i tunneln skymtar. Men redan på andra sidan tunneln ser det dimmigt ut,

Den här terminen sträcker sig visserligen ända fram till mitten på januari va men jag tycker mig ändå se ett ljus i den här tunneln.

19 december får man återigen återse hemkommun.

En klasskompis åt jag sade i onsdags att han nog inte visste om någon som var så lokalpatriotisk som jag =P Det finner jag inte bara mkt roande utan även mkt troligt.

Då jag får chansen att framhäva hemkommun så tar jag den och gör det. Jag tjoar till om Örnsköldsvik nämns i ett sammanhang som kan anses vara fördelaktigt för Övik.

Det talades om Solberg faktiskt i onsdags. Haglöf (http://www.haglofcg.com/index.php) är ett företag som tillverkar skogsuppskattningsgrejjer och deras tillväxtborr är en av de största saker de har. De finns över hela världen och vars tillverkas de?

Solberg (= När han sade Solberg så visste jag att ignen visste vars det låg varvid jag sade åt honom att "det är nog ingen som vet vars Solberg ligger". Han replikerade "Solberg ligger i Örnsköldsviks kommun" Katsching! Reklam (=

Det är ungefär här du börjar fundera på vars jag for nars. Jag är kvar, jag har inte surrat bort mig - ännu.

Hemkommun. Jag och en tjejkompis som finner snön och kylan behaglig precis som jag surrade lite idag om vars man vill hamna när utbildningen är klar. Ingen av oss två kommer då att söka sig söderut för att vi båda anser Vintern vara den optimala årstiden.

Skinnskatteberg är nog min sydgräns. Jag tar mig helst hem till Örnsköldsvik igen. Umeå kan jag tänka mig, Åsele likaså, Sollefteå, Östersund kanskekanske. Sundsvall i värsta fall. Kramfors är inte ens på kartan..*ryser*

Utbildningen är på tre år. jag har nu snart läst 1,5 år. Hälften alltså. Efter jul börjar vi med såndär skitekonomi igen. Jag hatar det. Riktigt jävla avskyr det.

Tredje året kan jag själv välja vad jag behagar göra.. Ska jag läsa kurser här på skolan, en lovande kurs är Skogsgården. Det ska träna en att jobba med en skogsgård. Rättigheter rent juridiskt men åxå ekonomi. Den där ekonomin gör att jag tvekar på det helt. Ska jag hoppa på nåt sånt som känns jobbigt? Troligtvis blir det just precis så. Jag tacklar den där skiten..

Men sen då? efter 15 veckor är den där kursen slut.. Ska jag läsa lösa kurser i Umeå istället? ska jag he mig till någon annan SLU-stad? Jag har alldeles _för_ mkt att välja på.. Jag blir helt villrådig. Det är som en dimma där jag inte kan se klart alls.. Stanna i skinnskatteberg? Läsa lösa kurser? åka på praktik? Jag blir stressad av att bara tänka på det hela..

Men kom igen nu Anders.. Ge oss nåt positivt då? Hmm. Det har faktiskt kommit snö här. Det ryktades om att det skulle bli minusgrader. Kanske blir det en skidtur till då? (=

Jag fick tillbaka en tenta i Skogsuppskattning 1. På den fick jag "3" och därmed godkänt.

Vi har de knäppaste betygsklasserna.. Det är underkänt, 3, 4 och 5. Vars fan for 1 och 2? Kunde vi inte fåttt gå ut med de gamla betygen? Får man nu gå ett G.3? Låter ju som ett jäkla formulär ur nån film..

Vi håller på med ett litet seminariearbete också,. Vi lämnade in vårat om Rotröta. Blir spännande med svaret från lärarna å se vad de säg. Ska göra en powerpointpresentation åxå. Men det är imorgon det. Nä idag =P *tittar på klockan*

Nä, nu får jag ge mig så det inte blir för mkt..

Pip och tut, det här är Träsleven som loggar ut..

Karusellen

I livets villervalla

I livets villervalla
vi gå på skilda håll.
Vi mötas och vi spela
vår roll ---
Vi dölja våra tankar,
vi dölja våra sår
och vårt hjärta som bankar
och slår ----

Vi haka våra skyltar
var morgon på vår grind
och prata om väder
och vind -----
I livets villervalla
så nära vi gå ---
men så fjärran från varandra
ändå.

Nils Ferlin

Tittade på några gamla bilder i det lilla arkiv med bilder jag samlat på mig under mina få år med digitalkamera

Jag såg dig, men jag "såg" nog dig verkligen inte.

Schade.

Jag var för blind. Förblindad. Helt utan ögon. Blind.

På en bild ser du ut att säga
"jag vet att du ser mig,
men "ser" du verkligen mig?"


Ibland uppstår luckor i ens liv. De luckorna vill fyllas. De luckorna kan uppstå av slump eller av en plan. Om två individer med samma luckor möts kan de ge varandra något. Allt från ett minne till en livskamrat. Att två personer med samma luckor möts är väldigt sällsynt. I mitt liv verkar det vara så.

 "Den spik som sticker ut får smaka på hammaren"

Konsekvenser

Man har alltid ett val..

Jag var på Puben i onsdags, dels för att det var gratis i baren 19-21 då Haglöf bjöd oss i tvåan och ja sen var det ju gratis öl helt enkelt. Det bangar inte jag på. Gratis är gott.

Jag gick iväg å hälsade på en poolare som satt hemma hos sig och försökte förfesta själv men det gick som inte så bra för hon. Jag gick dit å når vi sen gick på puben så var där en tjej, "F". Skickade ett mail till hon för 12 veckor sen. 12 veckor!! Hon drog in mig i ett rum åsså satt vi å surra bra länge.. Hon tyckte jag var modig som hade skrivit mailet. Jag tyckte att det var ju kul, men hon hade verkligen inte behövt vänta så länge med att säga det.. Att jag vart småsur på na då jag inte fick nåt svar..
Hon var väl som att hon inte kände att hon var tvungen att svara på det där mailet.. Jag skrev det i ett mail till henne idag:
"Man har alltid ett val när man får ett mail. Antingen svarar man på det eller inte.
Antingen blir en kille småsur på hon eller så får hon en ny vän.. vafan 12 jävla veckor (!)

DET SNÖAR UTE (= Yeah!!

Jag tvättar idag åxå förresten..

Sen den här helgen blir en långhelg på byn. Hur fan det ska gå vet jag inte, jag har inte råd att he mig nånstans så jag får snällt stanna hemma här i Skinnskatteberg )=  Jag klarar mig nog, men jag hade hellre vart nån annanstans. Övik, Stockholm, Göteborg, Kalmar, Gammelkroppa eller Hallstaviksområdet i Uppland.. Men bara inte i Skinnskatteberg..

Nåväl. Det snöar ju iallafall. Det är ju positivt.

Jag åkte en mil skidor på Herrgårdsängen nedanför skolan förra veckan. Var en bra start på säsongen =P

Simma lungt min trogna läsare! =P